Pilar Alonso

Datos / Personal Information


Docencia / Teaching Assignments

Licenciatura - Grado / Undergraduate:
  • Semantics (cognitive and discourse).
Máster-PhD / Graduate:
  • Discourse Analysis; Semantics, Discourse and its Methodological Applications. (Master-PhD in Advanced English Studies)
  • Iniciación a la Investigación Educativa: Especialidad Inglés. (Master de Profesor de Enseñanza Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Escuela de Idiomas)
(https://moodle.usal.es/)

Investigación / Research

Investigación / Research
Líneas de investigación / Research lines

Coherencia del discurso, análisis del discurso, semántica del discurso, semántica cognitiva, análisis del discurso literario, análisis del discurso aplicado a la enseñanza de lenguas, pragmática.

Discourse coherence, discourse analysis, discourse semantics, cognitive semantics, literary discourse analysis, discourse analysis and language teaching, pragmatics.

Actividad investigadora actual / On-going research lines

Coherencia no-estándar en el discurso literario experimental / Non-standard coherence in experimental literary discourse

Aproximaciones cognitivas a la recepción del discurso literario / Cognitive approaches to literary reception

Proyectos de investigación financiados (IP) /Funded Research Projects (PI)
  • 2009-2012- Estrategias discursivas de recepción de la coherencia no-estándar. (Junta de Castilla y León)
  • 2004-2007- Estudio transdisciplinar del concepto de coherencia del discurso en lengua inglesa. (Junta de Castilla y León)
  • 2005- 2006- Diseño de un Practicum europeo para la formación del profesorado en lengua inglesa. (Junta de Castilla y León)
  • 2002-2005- Organización cognitiva de los verbos modales ingleses y su uso. Diseño de una metodología para la docencia con patrones expertos. (Ministerio de Ciencia y Tecnología, Plan nacional de I+D+I)
  • 2002-2003- Organización cognitiva de los verbos modales ingleses. Representación y utilización en el discurso. ( Junta de Castilla y León)
Tesis Doctorales dirigidas / Supervision of PhD theses:
  • 2016, Amanda Ellen Gerke, Finding Deeper Meaning in Scattered Data: The ELT Textbook as Genre.
  • 2016, Paula Fonseca, Fictive Interaction Blended Networks in the Daily Show with Jon Stewart.
  • 2012, Pedro Álvarez Mosquera, Análisis cognitivo de los procesos de language crossing centrado en el uso de la lengua y la categorización de los hablantes.
  • 2004, Christopher Moran, Discourse analysis and literary genre: the fantastic in Henry James.
  • 2001, Ramiro Durán Martínez, La lengua inglesa en la publicidad española: una aproximación pragmática.
  • 2000, Ángel Luis Sánchez Palacios, Aproximación cognitiva al desarrollo polisémico de la preposición inglesa "on".
  • 1999, María Jesús Sánchez Manzano, El conocimiento léxico y su aprendizaje en el inglés como lengua extranjera: aplicación del Pathfinder como método de análisis.
  • 1994, José María Ortiz Martínez, Aproximación semiótica a la obra narrativa de Percy Wynham Lewis.
Publicaciones (selección) / Selected publications
  • Alonso, Pilar (2016). “Rethinking the Discourse of Suffering in Bernard Malamud's Fiction.” En Victoria Aarons and Gustavo Sánchez Canales eds., Bernard Malamud: A Centennial Tribute. Detroit: Wayne State University Press. 119-134.
  • Pilar Alonso (2014) "The role of cognitive coherence in non-expert processes of literary discourse reception." Journal of Literary Semantics. Volume 43, Issue 1, Pages 1–23, ISSN (Online) 1613-3838, ISSN (Print) 0341-7638, DOI: 10.1515/jls-2014-0001, April 2014. Published Online: 2014-04-03
  • Alonso, Pilar. A Multi-dimensional Approach to Discourse Coherence. From Standardness to Creativity. Linguistic Insights series. Peter Lang
  • Alonso, Pilar (2010). “The lexico-structural/semantic progression in discourse topic construction: Evidence from comment articles.” . Vol. 44/2010. 3-26. http://www.ucm.es/info/circulo/no44/alonso.pdf
  • Alonso, Pilar (2008). “Rethinking lexical cohesion: A case study of collocation through formal and conceptual integration in media political discourse.” ES 29. 17-29
  • Alonso, Pilar (2008). “Discourse coherence: some micro and macro-meaning relations and their cognitive implications.” En Estébanez, C. y L. Pérez Ruiz (Eds.) Language Awareness in English and Spanish. Valladolid: Publicaciones Universidad de Valladolid. 11-28
  • Alonso, Pilar (2007) “Knowledge structures and discourse patterns in EFL learning.” En Durán, R. y Sánchez-Reyes S. (Eds.) El Componente Lingüístico en la Didáctica de la Lengua Inglesa. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca. 43-59
  • Alonso, Pilar (2007). “Discourse as a disambiguating tool in the teaching of modals to EFL students.” Babel A.F.I.A.L. nº 16. 5-16.
  • Alonso, Pilar (2006). “On the notion of discourse topic.” En Carretero, Marta; Hidalgo Downing, Laura; Lavid, Julia; Martínez Caro, Elena; Neff, JoAnne; Pérez de Ayala, Soledad and Sánchez-Pardo, Esther, eds., A Pleasure of Life in Words: A Festschrift for Angela Downing. Madrid: Universidad Complutense. 591-603.
  • Alonso, Pilar (2006). “Discourse strategies for global topic construction in complex written texts: Evidence from comment articles.” Revista Alicantina de Estudios Ingleses. Vol. 19. 9-22. http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/5167/1/RAEI_19_02.pdf
  • Alonso, Pilar (2005). Semantics. A Discourse Perspective. Oviedo: Septem Ediciones.
  • Alonso, Pilar (2004). “The conceptual integration network model as a paradigm for analysis of complex narrative discourse.” Mosaic. Vol. 37. 161-181.
  • Alonso, Pilar (2003). “Conceptual integration as a source of discourse coherence: A theoretical approach with some examples from William Boyd’s “My Girl in Skin-Tight Jeans.” Atlantis. Vol. XXV: 13-23. http://www.atlantisjournal.org/Papers/25_2/013-023%20Alonso.pdf
  • Alonso, Pilar (2003). “Grammatical conceptualization as a poetic strategy in e.e. cummings’ yes is a pleasant country.” Miscelánea. Vol. 27. 35-49. http://www.miscelaneajournal.net/images/stories/articulos/vol27/alonso27.pdf
  • Alonso, Pilar (2002). “The macrostructural function of recurrence in complex narrative discourse.” En P. Alonso, M.J. Sánchez, J. Hyde & C. Moran (Eds.). Aspects of Discourse Analysis. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 45-77.
  • Alonso, Pilar (2000). “Reflexiones sobre el estudio del significado en el discurso: Niveles semántico, pragmático y cognitivo.” En J.J. de Bustos, P. Charaudeau, J.L. Girón, S. Iglesias & C. López (Eds.). Lengua, Discurso, Texto. Madrid: Visor Libros, 861-872.
  • Alonso, Pilar (1999). “Claves para la comprensión y el aprendizaje del concepto de coherencia discursiva.” Cuadernos de Investigación Filológica. Tomo XXV: 39-52.
  • Alonso, Pilar (1999). “Towards a methodology of literary discourse analysis.” En Alonso, P., M.F, García-Bermejo Giner, M.J. Sánchez & C. Moran (Eds.). Teaching and Research in English Language and Linguistics. León: Ediciones Celarayn, 59-72.
  • Alonso, Pilar (1998). “El alcance de las proyecciones metafóricas en el discurso narrativo complejo. Estudio de un caso: ‘The Wallet’ de John Updike.” Estudios de Lingüística Cognitiva. Vol. 1. Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante, 29-40.
  • Alonso, Pilar (1997). “Understanding narrative discourse: A computer based approach to the problems of referente and co-reference.” The Grove. Vol.3: 7-20.
  • Alonso, Pilar (1997). “Metáfora y discurso literario.” Cuadernos de Filología Inglesa. Vol. 6/2: 247-257. http://revistas.um.es/cfi/article/view/109131/103791
  • Alonso, Pilar (1996). “The role of intersentential connectives in complex narrative discourse: Katherine Mansfield's ‘The Garden Party’.” Miscelánea. Vol. 17: 17-38. http://www.miscelaneajournal.net/images/stories/articulos/vol17/Alonso17.pdf
  • Alonso, Pilar (1995). “Summary writing and summary evaluation: A method based on semantic discourse analysis.” Revista Complutense de Estudios Ingleses 3: 151-171. http://www.ucm.es/BUCM/revistas/fll/11330392/articulos/EIUC9595110151A.PDF
  • Alonso, Pilar (1995). “The cognitive role of markers in oral discourse: A case study.” Revista de Filología Moderna de la Universidad de Castilla-La Mancha. Núm. 6: 65-76.
  • Alonso, Pilar (1995). “A pragmatic approach to Katherine Mansfield’s ‘The Man Without a Temperament’.” Revista Alicantina de Estudios Ingleses. Vol. 8: 31-45. http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/5396/1/RAEI_08_03.pdf
  • Alonso, Pilar (1992). “Towards a semantic representation of Saul Bellow’s textual world”. Revista de Filología de la Universidad de Castilla-La Mancha. Vols.: 2 y 3: 97-118.
  • Alonso, Pilar (1991). “The literary text type: Notes on a method of analysis based on text linguistics and a practical application to Katherine Mansfield’s ‘The Garden Party’.” Atlantis. Vol. XIII. Núms. 1 y 2: 65-92. http://www.atlantisjournal.org/Papers/v13%20n1%202/v13%20n1%202-5.pdf
  • Alonso, Pilar (1991). “Tipos de textos en The Ballad of Peckham Rye de Muriel Spark. Niveles estructurales y tratamiento lingüístico.” Revista Canaria de Estudios Ingleses. Vols.: 22-23: 51-68.
  • Alonso, Pilar (1990). Alonso, Pilar. Traducción, y edición crítica de Isaac Bashevis Singer: Un amigo de Kafka y otros relatos. Madrid: Ediciones Cátedra.
  • Alonso, Pilar (1989). “Entidades, relaciones y procesos: Constituyentes básicos y recurrentes en la narrativa de Saul Bellow.” Atlantis. Vol. XI: 89-112. http://www.atlantisjournal.org/Papers/v11%20n1%202/v11%20n1%202-7.pdf

Cargos de Gestión / Position

  • Coordinadora del Máster de Profesor de Enseñanza Secundaria Obligatoria, Bachillerato, Formación Profesional y Escuela de Idiomas: Especialidad Inglés.